Wednesday, October 04, 2006

PM: I have no interest in Iraq Scheme

"...recommending people for opportunity to “participate” did not imply in anyway been involved" Pak Lah said.

Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi has clarified that he has no interest in the Oil-for-Food programme in Iraq.

When asked to comment on articles in a website which implicated him in the Oil-for-Food programme, he said: “The website can say whatever it wants. I know what I have done. I do not have any interest of any sort.”

The website had said that Abdullah’s name had been linked to two companies that were beneficiaries to more than 50,000,000 barrels of Iraqi oil which were said to be valued at RM11bil.

Nobody accuse him; only Mahathir!

He shouldn't be directed to the websites as the culprit.

He should respond to Mahathir only, the only man who accuse him and along with his bodeker Matthais.

The poser is: reasonable knowledge that an act would lead to another malicious act, or that an omission to act could be an implied act in concert. Corruption not only mean taking something with malicious intend, it does include abuses of power and influence (as per Anwar's case). Participation does not mean active and direct involvement; it includes acquiescence with the knowledge of an act that is immoral or for which is against positive law.

I give the benefit of doubt to Pak Lah but he cannot absolved himself in it's entirety. He should have known or when it becomes known, he should have acted to mitigate.

4 comments:

Helen said...

His explanation carrys no credibility after he denied certain allegations which proved otherwise on national TV.;-(

Having said that, I'm not accusing him of being involved in the oil scandal. Merely pointing out his words carry no credibility nowadays.

Anonymous said...

Send Pak Lah dan Tun Mahathir to ISA!!! this is radiculous!!!

sweetspirits said...

oil food program , hmmm that is interesting considering :0

A Voice said...

Skandal Oil For Food: Jawapan Abdullah Mengelirukan
Date: Thursday, October 05 2006
Published originally on www.beritakmu.net and also published on Malaysia Today


Pada hari Selasa Oktober 3hb, surat khabar The Sun melaporkan Perdana Menteri menafikan dia ada kepentingan peribadi dalam syarikat-syarikat Malaysia yang terlibat dalam skandal "Oil-for-Food". Dalam penafiannya, beliau mengatakan sesiapa boleh berkata dan membuat tuduhan tetapi dia tahu apa yang dibuat.

Alasan penafian

Beliau menambah bahawa menandatangan surat syor dan pengenalan bagi membantu kumpulan yang mencari peluang-peluang perniagaan adalah perkara biasa bagi seorang pemimpin kerajaan dan tidak bermakna pemimpin tersebut mempunyai kepentingan.

Kenyataan beliau ini adalah bagi menjawab tuduhan yang tertulis di Internet. Dalam budak-budak Tingkat 4 memanggil laman-laman web dan blog-blog alternatif dan kritikal sebagai penembak curi dan maklumat yang tidak berkredibiliti, aneh sekali beliau perlu menjawab pertuduhan mereka.

Ironi penafian

Walaupun beliau membuat satu kenyataan menjawab pertuduhan ini, pemimpin kepada pentadbiran yang dikatakan mahu membawa budaya berslogan "terbuka, telus, dan bertanggungjawab" masih jelas belum memahami dan menghayati slogan yang dia sendiri war-warkan.

Pertuduhan yang dibuat di Internet bukanlah tuduhan melulu tetapi berdasarkan dua laporan yang diterbitkan di Amerika oleh Charles Duefler kepada CIA bertarikh Sept 30 hb, 2004 dan Paul A. Volker kepada Senate Amerika sebagai Jawatankuasa Menyasat Bebas bertarikh Oktober 27hb, 2005.

Penafiannya, pada bulan puasa ini dan selepas mempengerusikan Mesyurat dengan Ulamak-ulamak mengenai hal ehwal semasa, hanya meneruskan hipokrasi Islam Hadhari yang dijuangkannya kerana beliau sendiri lari dari prinsip kepimpinan dalam Islam supaya bersih dan adil dalam menjalankan tugasnya.

Persoalan yang tidak dijawab

Sebagai pemimpin Islam yang sepatutnya bertanggung jawab, beliau mengambil mudah untuk memberi alasan lupa untuk melepaskan dirinya dari bertanggungjawab kepada perkara-perkara salah yang berlaku akibat surat syor dan pengenalan.

Akibat tindakannya, adakah dia sedar bahawa syarikat yang dia memberi sokongan telah terlibat dalam pemberian rasuah kepada Saddam Hussein. Adakah dia sedar syarikat kepentingan kerajaan telah diketepikan?

Petronas yang tidak mahu bersekongkol memberi "kickback" hanya diberi beri kuota 14.1 juta tong minyak. Syarikat Mastek, yang bukan saja berkepentingan persendirian tetapi mempunyai pertalian kelurga dengan PM, mendapat kuota 45.0 juta tong minyak.

Bukankah membuat syor dengan tandatangannya sendiri untuk Syarikat yang mempunyai pertalian keluarga adalah satu "conflict of interest" yang jelas? Mengapakah beliau mensyorkan adik iparnya yang sedia diketahui bukan seorang peniaga atau terlibat dalam Industri Minyak dan Gas tetapi hanya sebagai orang tengah?

Dengan terdedah butiran transaksi ini, timbul persolan mengapa seorang Timbalan Perdana Menteri memberi prioriti kepada kepentingan orang perseorangan yang tidak ada kelayakkan melebihi syarikat kerajaan, Petronas?

Apakah jawapan beliau kepada tertera namanya dalam kedua-dua laporan sebagai seorang yang dikatakan "penerima yang sebenar" ("Intended Beneficiary")?

Pemimpin bukan saja perlu bersih, tetapi dilihat bersih

Semasa menjadi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pernah berkata, "Seorang pemimpin bukan saja perlu bersih, tetapi kelihatan bersih". Ini bermakna tindak tanduknya bukan saja bersih dari rasuah tetapi tidak menimbulkan curiga dan cuak.

Fakta yang telah ditimbulkan oleh laman-laman web dan blog-blog ternyata mempunyai alasan untuk bukan saja cuak, tetapi membuat pertuduhan PM terlibat dalam suatu skandal rasuah.

The onus is on the Prime Minister to answer!

Tanggungjawab untuk menjawab suara rakyat ini terletak dibahu PM. Bukan saja PM perlu menjawab pertuduhan itu, malah dia perlu menerangkan dengan jelas mengapa terdapat perkara-perkara anih dan cuak daam urusan ini.

Mengapa PM tidak mahu memberi penjelasan yang jujur dan telus dan bukan ambil cara memberi penafian mudah. Berapa banyak lagi penafian tanpa justifikasi yang mahu beliau buat? Pada kadar ini beliau berpotensi memegang rekod dunia sebagai the most denying man alive!

Kebanyakan mereka-mereka yang terlibat dalam skandal ini memberi sebab dan alasan mudah menuding jari kepada Saddam Hussein. Kenapa PM tidak berani ambil juga jalan mudah ini? Bertambah cuak lagi.

Adakah dia ada sebab yang lebih meyakinkan yang beliau belum jelaskan? Atau dia mahu memasuki mode elegant silence? Elegant silence yang lepas berakhir dengan pelbagai kontroversi baru. Kita tunggu sajalah!

Kini bertambah kebenaran khabar-khabar yang mengatakan surat syor dan sokongan beliau selalu bertindih dan tidak mendapat tindakan pegawai kerajaan. Buat penulis, pastinya tidak ingin sesuatu dari tangan yang dilumuri dengan nyawa kanak-kanak, orang-orang tua, dan rakyat Iraq.

P/S Pak Lah juga adalah direct beneficiary.

Tradeyear Sdn Bhd
Contract in the name of: Abdullah Badawi
5,600,000 barrels
Contract no: M/08/61 and M/06/42